تاریخ : جمعه 20 آبان 1390برچسب:,
نویسنده : علیرضا فوادیان

جـــرس:
معاون وزارت راه و شهرسازی، از واگذاری کامل پروازهای داخلی به شرکت هواپیمایی قطر و آغاز قریب الوقوع اجرای این توافقنامه خبر داد.
 

به گزارش ایسنا، شهریار آفندی زاده، با اعلام این مطلب افزوده است که این شرکت قطری فقط از طریق شرکت‌های هواپیمایی ایرانی می‌تواند فعالیت کند و شرکت قطر ایرلاین فقط از هواپیماهای خود در مسیرهای داخلی ایران می تواند استفاده نماید.

معاون وزارت راه و شهرسازی گفته است که دلیل این اقدام، افزایش توانمندی شرکت های هواپیمایی داخلی است.

گفتنی است، ناوگان هوایی ایران به دلیل تحریم های پی در پی فرسوده و کهنه شده به طوری که هواپیماهای ایرانی به شکل متناوب با اشکالات جدی فنی مواجه می‌شوند.

در کنار این، ناکارآمدی و سقوط های مداوم هواپیماهای روسی نیز عملا نتوانسته جایگزین مناسبی برای هواپیمای های فرسوده ایرانی شود.

بر اساس گزارش ها قرار است هواپیماهای قطری که عمدتا هم از نوع بوئینگ است، با سوخت لیتری ۷۰۰ تومان در ایران پرواز کنند.

به گفته افندی، شرکت قطری حداکثر می‌توانند تا ۲۵ درصد قیمت بلیت خود را نسبت به بلیت پرواز های ایرانی افزایش دهند.

قیمت سوخت برای هواپیماهای ایرانی اخیرا از لیتری ۱۰۰ تومان به ۴۰۰ تومان افزایش پیدا کرده و به این ترتیب دولت به شرکت های هوایی اجازه داده تا ۱۴ درصد به قیمت بلیت های خود اضافه کنند.

پیشتر فرهاد پرورش، مدیر عامل هما، هوایپمایی جمهوری اسلامی، گفته بود که شرکت های قطری با توجه به توان بالا و تعداد کم پروازهای داخلی شان، علاقمند استفاده از بازار ایران بودند.

شرکت هواپیمایی قطرایرویز هم اکنون دارای ۹۷ هواپیمای بوئینگ و ایرباس است و ۱۸۲ هواپیمای جدید نیز سفارش داده است که به زودی به ناوگان هوایی این کشور اضافه خواهند شد. قطر هم اکنون پروازهای مستقیمی از دوحه به سه شهر مشهد، شیراز و تهران دارد.

در این رابطه مدیرعامل سابق شرکت هواپیمایی زاگرس که از حدود یکماه پیش از این سمت استعفا کرد در گفتگو با مهر با بیان اینکه "بعید می دانم که هواپیمایی قطر برای مدتی بخواهد هواپیماهایش را به ایران اجاره دهد"، گفت: هواپیمایی قطر به دنبال این است که هواپیماهای خود را صبح به ایران بفرستد تا پس از انجام پروازها دوباره برای شب به قطر برود و به این معناست تعداد پروازهای هواپیمایی قطر به ایران و بالعکس بیشتر خواهد شد.

مرتضی حسینی با اشاره به اینکه این شرکت هواپیمایی علاوه براینکه سهم زیادی از پروازهای شرکت های ایرانی به قطر را و برگشت از آن خود می کند، بیان کرد: در صورتیکه این شرکت با ورود هواپیماهای خود به ایران موافقت کند، هر پروازی را انجام نمی دهد و طبیعی است که مسیرهای خاصی مانند تهران-کیش، تهران-بندرعباس و یا پروازهای تهران- استانبول را برای پرواز انتخاب کند که این امر هم شرکت های هواپیمایی داخلی را با مشکل مواجه می کند.

وی به موضوع تحریم اشاره کرد و اظهار داشت: تحریم هواپیمایی ایران هم از مسایلی است که بطور حتم بر همکاری یک شرکت خارجی درایران تاثیر گذار است اما حتما دولتمردان هماهنگی های لازم را با این شرکت قطری انجام داده اند زیرا شرکت های دیگری هم هستند که تمایل به پرواز در ایران را دارند اما آنها هم می خواهند که هواپیماهایشان شب دوباره به کشورهای همسایه بازگردد.

این کارشناس صنعت هوایی افزود: زمانیکه یک هواپیما شب به کشور خود برگردد به این معناست که پروازهای بیشتری به مسیرش اضافه می شود و علاوه برآن مسیرها پرتردد مانند ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس را از شرکت های داخلی می گیرد.

امتیاز دهی جدید به قطری ها درحالیست که پیشتر در خبرها آمده بود برداشت قطری ها از میدان گازی مشترک در پارس جنوبی چندین برابر برداشت ایران بوده است. از این رو، قطری ها در سال های اخیر با یک برنامه ریزی دقیق و با همکاری شرکت های مهم نفت و گاز جهان، اقدام به استحصال گسترده گاز و میعانات گازی از این حوزه مشترک کرده اند. به طوری که در حال حاضر تنها از رهگذر صادرات گاز طبیعی مایع شده (LNG) حاصل از پارس جنوبی، قطری ها در سال قریب به ۴۰ میلیارد دلار سود خالص کسب می کنند.این در حالی است که در آمد ایران از این میدان گازی حدود ۱۰ میلیارد دلار است.و بر اساس برآوردی که انجام شده ایران بصورت تقریبی ۱۰ سال از قطر در این زمینه عقب است



:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
:: برچسب‌ها: <-TagName->
صفحه قبل 1 صفحه بعد
مرجع هوانوردی ایران و جهان. امید وارم توانسته باشم به شما کمک کنم. با ارسال نظر جهت بهتر شدن وبلاگ به من کمک کنید.

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مرجع هوانوردی و هوافضای ایران و جهان و آدرس airplane.LoxBlog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




Alternative content


قالب بلاگفا

قالب وبلاگ

purchase vpn

بازی اندروید